Älykkäät hoitopolut

Uusi sairaala uusine tiloineen ja toimintamalleineen ketteröittää monin tavoin sairaalan toimintaa.
Välimatkat sairaalan sisällä ovat nykyistä lyhyempiä, kun toiminnot on sijoitettu lähelle toisiaan. Hoito ylettyy myös nykyistä useammin kotiin asti erilaisten digitaalisten palvelujen avulla.

Älykkäät hoitopolut ovat potilaalle sujuvia ja esteettömiä, erilaisia keinoja ja kanavia hyödyntäviä.

Toiminnallisesti tehokas kokonaisuus

Siinä missä nykyisessä OYSissa käytäviä on liki 40 kilometriä ja iso osa sairaalan ammattilaisten työajasta saattaa kulua paikasta toiseen siirtymiseen, on uusi sairaala toiminnallisesti tehokas kokonaisuus. Kun välimatkat lyhenevät, aikaa jää potilastyöhön. 

Toiminnot sijoittuvat uuteen sairaalaan älykkäästi, toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi. Tutustu alta esimerkiksi A- ja B-rakennuksiin sijoittuviin toimintoihin:

Infografiikassa on esitelty uuden sairaalan A- ja B-rakennuksiin sijoittuvat toiminnot kerroksittain: T-kerros: sosiaalitilat ja tukitilat, 0.kerroksessa kuvantaminen, leiko, lasten avosairaala. 1. kerroksessa päivystys ja lasten ja naisten poliklinikat. 2. kerroksessa teho-osastot. 3. kerroksessa leikkausosastot. 4. kerroksessa ilmavaihtokonehuone ja toimistotiloje. 5. kerroksessa sydänkeskus ja lasten poliklinikat. 6.–10. kerroksissa eri erikoisalojen vuodeosastoja.

Käyttäjä toivoo helppoja reittejä

Kysyimme kolmelta OYSin asiakkaalta, mitä he odottavat uudelta sairaalalta. Lue juttu:

Tutustu Pentin asiakaspolkuun

Uusi sairaala uusine tiloineen ja toimintamalleineen ketteröittää monin tavoin sairaalan toimintaa. 

Alla olevaan karuselliin on koottu esimerkki siitä, minkälainen voisi olla OYSiin tulevan rintakipupotilaan hoitopolku lähitulevaisuudessa. Tutustu Pentin polkuun:

1. Kotona

Pentti on 75-vuotias eläköitynyt
lihakarjatilallinen Ylivieskasta.

Hänellä on diagnosoitu verenpainetauti ja diabetes. Hän palaa kotiin kalastusreissulta, koska henkeä ahdistaa ja rintaa polttaa. Pentti soittaa hätäkeskukseen, kun kipu leviää käsiin ja leukaperiin.

Ambulanssi kaartaa pihaan nopeasti.

2. Ambulanssissa

Pentti saa kipulääkettä ja ensihoitajat tutkivat, tekevät hoidonarviointia ja konsultoivat OYS:n päivystävää kardiologia. EKG-käyrä ja muut tutkimustulokset kirjataan ja ne näkyvät reaaliajassa OYS:n tietojärjestelmässä. Kardiologian päivystystiimi varaa jo valmiiksi sydänkeskuksesta toimenpidesalin
verisuonten varjoainekuvausta varten.

3. Saapuminen sairaalaan

Ambulanssi saapuu yliopistollisen sairaalan ambulanssihalliin. Pentti katselee ympärilleen hämmästyneenä: herroiksihan tässä elellään, kun häntä kärrätään puolilämpimän tilan kautta sairaalaan, ei tarvinnut pakkasen nipistystä kokea.

Samassa päivystyksen hoitotiimi jo jututtaa häntä.

4. Oulun seudun yhteispäivystyksessä

Pentti viivähtää päivystyksessä vain hetken, koska nyt on kiire. Vielä verinäytteet ja eteenpäin.
Penttiä harmittaa, ettei hän muista käyttämiensä
lääkkeiden nimiä, mutta päivystyksen farmaseutti
rauhoittelee häntä: tieto löytyy Esko-potilastieto-
järjestelmästä, joka on käytössä myös miehen omassa terveyskeskuksessa. Farmaseutti kirjaa
lääkelistaan myös ne lääkkeet, joita Pentti on aiemmin ottanut kotona huonoon oloon.

5. Angiosalissa

Matkalla varjoainekuvaukseen Pentti
rupattelee hississä saattajan kanssa,
vaikka alkaa olla hyvin voipunut. Viiden
kerroksen hissimatka on ohi yhdessä
hujauksessa eikä varjoainekuvauksessakaan kauaa kulu. Pentillä on vaikea
sepelvaltimotauti. Kardiologi yhdessä
sydänkirurgin kanssa pohtii hoitoa
ja päädytään ohitusleikkaukseen.

6. Leikkaussalissa

Leikkaus huolestuttaa Penttiä. Tuntuu huojentavalta, kun hoitajat kertovat mitä on tapahtumassa. Eiköhän tästäkin selvitä, hän vakuuttaa puhelimitse tyttärelleen Pirkolle.

Kohta Penttiä ei enää huoleta: anestesian ammattilaisten antama esilääkitys ja jatkotoimet vievät Pentin unten maille. Leikkaus sujuu hyvin.

7. Tehohoidossa

Pentti siirretään teholle.  Hoitajat seuraavat koko ajan häneen kytkettyjä monitoreita ja tekevät mittauksia. Kännykkään näyttävät tuloksia kirjaavan, samalla
kun häntä hymyssä suin puhuttelevat.

Pentti on neljän henkilön tehosolussa, jossa hänellä on oma, yksityinen tila. Tytär-Pirkko on saapunut isänsä seuraksi. Kun isä nukahtaa, tytärkin torkahtaa huoneen lepotuolissa.

8. Vuodeosastolla

Pentti toipuu nopeasti. Hän pyytää jo
päästä kotiin, mutta sydänlääkärin
mukaan on vielä liian varhaista. Pentti
siirretään vuodeosastolle. Jo teho-osastolla alkanut kuntoutus
jatkuu vuodeosastollakin.

9. Kotiutus

Vihdoinkin. Lääkäri lupasi lähteä kotiin:
äkkiä kotikamppeet päälle ja menoksi, Pirkko on tullut hakemaan isäänsä sairaalasta.
”Lueskelen sitten tabletilla kotona
digihoitopolulta ohjeet. Kirjoittelen sinne sitten niitä vointitietoja. Hyvä on täällä ollut, mutta kotona paras.”

10. Seuranta ja kontrollit

Pirkko auttaa isäänsä kirjaamaan verenpainearvoja digihoitopolulle. On hyvä, kun voi rauhassa katsoa videolta ohjeita ja lukea tietoa taudista.  OYS:n sydänlääkärin Pentti tapaa tukevasti omalla sohvallaan etävastaanotolla. Lääkäri tutkii Pentin digihoitopolulle kirjaamia tietoja ja kotikunnassa otettuja laboratoriotuloksia. Kaikki näyttää hyvältä.

Pentti lähtee Lysti-koiran kanssa lenkille. Askel on taas reipas ja tarmoa riittää.

Yhä enemmän digipalveluja

Digihoitopolut korvaavat osaltaan perinteisiä asiantuntijan fyysisiä kohtaamisia potilaan kanssa, vähentävät tilojen tarvetta ja varmistavat, että erikoissairaanhoito jatkuu asiakkaan kotiin. Asiakkaan liikkumista ja aikaa säästyy, kun seurantaa ja ohjausta voidaan tehdä sähköisesti.

Myös sähköisten asiointikanavien käyttö tehostuu.  Asiakkaat voivat hoitaa itseään koskevia asioita esimerkiksi OmaOYS-palvelussa. Palveluun on mahdollista laittaa muun muassa sähköiset esitietolomakkeet, ajanvarausmahdollisuus, videovastaanotot, chat, opastus, Kanta, digihoitopolut, ilmoittautuminen ja ruokalistat.

 

Tietoa ja turvaa digihoitopolulta

OYS hyödyntää digihoitopolkuja jo parinkymmenen eri potilasryhmän hoidossa sepelvaltimotaudista uniapneaan.